Lycka

Är precis hemkommen från en härlig vinterpromenad nere i Falsterbo. På grund av kyla och snö har vi inte varit där på några månader. Almas glädje när det gick upp för henne vart vi var är obeskrivlig! Att vi på hemvägen hämtade upp lillebror på Svågetorp, efter 1 veckas semester, gjorde inte saken sämre. Almapussar i massor blev välkomnandet.


 

 


miss piggy

Avslutar veckan med att bjuda på några bilder på Alma och en av hennes bästa vänner, miss piggy. Kanske lite hårdhänt vänskap, men alla visar vi vår kärlek på olika sätt...








Funderingar kring mat

Tänkte hålla mig kvar vid mitt förra inlägg lite till. För när vi ändå är inne på vikt och storlek har jag en liten fundering som känns relevant i ämnet, nämligen hundfoder. Jag ger fortfarande Alma valpfoder, i form av Doggy Junior vilket hon alltid fått av mig. Det här med hundfoder är en djungel, men jag tycker att Doggy Junior, trots att det är i den billiga prisklassen, fungeratväldigt bra på Alma. Hon har mycket energi, har växt som hon ska, är fin i pälsen - ja hon verkar helt enkelt må precis som en frisk hund ska må. Frågan är när det är dags att byta till ett annat foder? På Doggy Junior står det att det är ett "Helfoder för valpar, unghundar, dräktiga och digivande tikar." Alma är ju 10 månader och här kan man läsa att "Unghundsperioden pågår mellan 3-20 månader och karaktäriseras av tillväxt och mognad". I denna artikeln om valpfoder kan man utläsa angående hur länge man ska ge dem valpfoder att medelstora raser (11-25 kg) blir vuxna vid 12-18 månader.

Utifrån detta borde det ju inte vara fel att fortsätta ge henne samma foder ett tag till. Men frågan kvarstår, när ska jag gå vidare till en annan foodersort? Kanske är det någon snäll läsare som hittar hit och kan hjälpa mig att svara på denna fråga?

När det är aktuellt tänkte jag nog fortsätta på samma märke men kanske denna varianten istället. Beskrivningen på detta foder är "Helfoder för växande och vuxna hundar". Även detta kan man alltså ge till växande hundar, det vill säga unghundar, vilket då innefattar Alma... Sa jag att hundfoderutbudet är en djungel?!


Miss Big

Häromdagen, närmare bestämt den 12/2 på Almas 10-månaders dag, vägde jag det lilla livet. Det visade sig dock att hon inte är så liten, vilket jag iofs förstått ett tag. Vågen visade hela 20 kg! En fullvuxen tik väger enligt Nova scotias rasstandard 17-20 kg. Alma är inte ens 1 år ännu ju, så känns som det kan plusas på lite till. Vill påpeka att hon absolut inte är tjock, utan helt perfekt i hull. En bestant tollardam jag har med andra ord. På den punkten kan vi kanske inte säga att matte och hund har så mycket gemensamt.

Update: Mamma hade en relevant fråga i ämnet, hur hög hon är, så nu har vi mätt. Hon är maxad även där om man säger så. 49 cm i mankhöjd. Rasstandard för tikar är 48 cm...

Spårlöst försvunnen va de ja...

Jag har lyckats igen... Igår kom den nya furminatorn med posten och är precis premiäranvänd. Lika bra som alltid. När Alma var nykammad och fin tänkte jag att det var lika bra att ta en omgång med tandborsten också. Gick till lådan där jag har lite av hennes hundsaker och vad är det jag fiskar upp ur lådan?!... Jo den gamla furminatorn som varit "försvunnen" i flera månader! Som jag letat efter den jäkeln, vänt upp och ner på hela lägenheten, rotat under sätena i bilen, ja i princip överallt, trodde jag. Tydligen inte bland hundsakerna...

Paket på väg...

Efter ännu mer letande och fortfarande ingen furminator i sikte blev det till att köpa en ny. Dock lyckades jag undkomma det ordinarie priset på 500 kronor och budade hem en ny på tradera igår för 138 kronor inkl frakt. Så nu hoppas jag att den snart dyker upp i brevlådan så att min lilla hund kan få sig lite ordentlig skönhetsvård och fin, blänkande päls!


Snöbus i Torup

Här kommer lite bilder från gårdagens tur i Bokskogen. Nu är det dock plusgrader ute så lär tyvärr inte vara vitt ute så länge till.

 


Spårlöst försvunnen

 

En sådan här borste bestämde jag mig för att inskaffa redan tidigt i höstas efter lovord från många olika håll. Och mycket riktigt var den otroligt bra och bidrog till både en fin hund med vacker päls samt att mängden hårtussar i lägenheten minskade. Visst var den dyr, men eftersom den håller vad den lovar var den värd varenda krona. Nu till det tråkiga – borsten är sedan snart två månader tillbaka försvunnen. Jag hittar den ingenstans, vilket är oerhört frustrerande. Särskilt eftersom Alma under den senaste tiden fällt en hel del och hade behövt en ordentlig Furminator-genomgång. Jag har hela tiden hoppats på att den skall dyka upp men nu verkar det som att jag får ta och bita i det sura äpplet och köpa en ny. Surt sa räven om rönnbären…


Hej mitt vinterland

Nu kan det väl vara dags för en liten uppdatering här på bloggen. Jag är hemma igen och vardagen är tillbaka i sin egna lilla gång. Dock med betydligt mycket mer snö än vanligt. Skåne är för tillfället vitt. Väldigt vitt. I alla fall för att vara Skåne. Bildbevis utlovas.

Förra helgen spenderades i stallet. Två nätter blev det ute på landet. Jäklar vad kallt det var! Tacksam till tusen att jag hade vilddjuret till sällskap under natten. Sovsäck, dubbla filtar, långkalsonger, fleecetröja och raggsockar räckte inte för att hålla mig varm utan Alma tvingades in under täckena för att agera element. Även hon tyckte nog att det var lite väl kallt i rummet för hon låg tätt intill sin matte under täckena nästan hela natten. Värmeelementet Alma - ännu än positiv sak med att vara hundägare!


RSS 2.0