Funderingar kring mat

Tänkte hålla mig kvar vid mitt förra inlägg lite till. För när vi ändå är inne på vikt och storlek har jag en liten fundering som känns relevant i ämnet, nämligen hundfoder. Jag ger fortfarande Alma valpfoder, i form av Doggy Junior vilket hon alltid fått av mig. Det här med hundfoder är en djungel, men jag tycker att Doggy Junior, trots att det är i den billiga prisklassen, fungeratväldigt bra på Alma. Hon har mycket energi, har växt som hon ska, är fin i pälsen - ja hon verkar helt enkelt må precis som en frisk hund ska må. Frågan är när det är dags att byta till ett annat foder? På Doggy Junior står det att det är ett "Helfoder för valpar, unghundar, dräktiga och digivande tikar." Alma är ju 10 månader och här kan man läsa att "Unghundsperioden pågår mellan 3-20 månader och karaktäriseras av tillväxt och mognad". I denna artikeln om valpfoder kan man utläsa angående hur länge man ska ge dem valpfoder att medelstora raser (11-25 kg) blir vuxna vid 12-18 månader.

Utifrån detta borde det ju inte vara fel att fortsätta ge henne samma foder ett tag till. Men frågan kvarstår, när ska jag gå vidare till en annan foodersort? Kanske är det någon snäll läsare som hittar hit och kan hjälpa mig att svara på denna fråga?

När det är aktuellt tänkte jag nog fortsätta på samma märke men kanske denna varianten istället. Beskrivningen på detta foder är "Helfoder för växande och vuxna hundar". Även detta kan man alltså ge till växande hundar, det vill säga unghundar, vilket då innefattar Alma... Sa jag att hundfoderutbudet är en djungel?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0