Hundfritt

Lugnt pa bloggen, men även lugnt pa hundfronten just nu. Jag har är iväg pa minisemester, kombinerad skidresa med handbolls-em i Innsbruck. Tyvärr gick inte handbollen sveriges väg, djupare kommer jag inte ga in pa det ämnet här pa bloggen... Alma är iaf hemma med världens bästa hundvakt, chrille, sa hon har det bra. Hittar pa hyss gör hon som vanligt har jag fatt rapporterat till mig. Känns trygt att veta att hon verkar vara sig själv även när matte är borta. Men far väl ta ett allvarligt snack om uppförande med henne imorgon, för da bär det ater mot svensk mark. Alltid lite vemodigt att komma hem till vardagen igen efter resor, men med en liten prinsessa väntandes pa en där hemma, blir allt iaf mycket lättare!

Jul i vårt hus

Okej, det är snart en månad sen det var jul men bättre sent än aldrig. Idag fick jag iaf tillgång till lite bilder från julafton. Är fortfarande väldigt imponerad av Alma, som är van vid en lugn lägenhet med bara Klas och mig, men var coolheten själv, trots fullt hus och full rulle mest hela tiden. Bilderna med bröderna-bus nedan talar kanske sitt egna tydliga språk. Notera även hennes beteende med den rödklädde mannen med skägg samt hans lilla nisse, inte kan man tro att det var första gången hon träffade tomten inte...








 

 


Det gäller att hålla koll...

Fick nyss denna bild, tagen ute på ön under julveckan, mailad från min syster



"Kusinerna" samlade. Min systers två barn Emil och Henrik, samt lilltjejen på högerkanten :)


Plötsligt händer det...

Idag är ingen vanlig dag, idag är ingen vanlig dag.... nä för idag är dagen som Alma lärde sig att "snurra runt" på kommando. Vi (Klas & jag) har kämpat med att lära henne detta ett bra tag nu. Efter att vi låtit det hela ligga lite på vänt någon månad så tog vi igår upp det hela igen, skam den som ger sig, för alldeles nyss så satt det plötsligt där. Poletten hade trillat ner och Alma snurrade runt på kommando som om hon aldrig gjort något annat!

Återkommande väderfenome

Sedan Alma blev en del av mitt liv och därmed också tillhörande promenader har en viss tanke angående hundägare på ön och dåligt väder ofta nått mitt huvud. Saken är den att det finns rätt många hundar och hundägare här ute på ön. Dock lyser nästintill alla med sin frånvaro så fort vädret inte visar sig från sin bästa sida. Jag har ofta funderat över vad alla dessa människor gör med sina hundar dessa dagar. Tror dom att deras hundar inte har något behov av att röra sig pga regn o blåst? Imorse när Alma och jag var ute på vår morgonrunda visade Skåne sig från sin allra bästa vädersida, dvs både kallt och stark vind. Att vi sedan promenrade runt en ö gjorde ju inte saken varken bättre eller varmare. Återigen visade sig att öns hundar hade en "inte vara ute - bara ligga inne och sova dag" vilket gjorde att vi inte träffade en enda fyrbent krabat.

Vid lunchtid när det var dags att trotsa vädergudarna igen tänkte jag att Alma skulle få lite söndagsbus och slängde därför in henne i bilen för att köra iväg till hundrastplatsen. Men tji fick jag (och Alma)! Det visade sig nämligen att detta väderfenome inte var någon lokal ö-förekomma, utan även andra malmöbor går tydligen i ide dessa dagar. Antalet hundar vi mötte på hundrastplatsen en söndag i Sveriges tredje största stad var hela TRE stycken! Tråkigt nog för Almas del var ingen av dessa tre särskilt sociala och leksugna så det fick bli en förkyld och rätt seg matte som fick vara lekkamrat för dagen (som så många gånger förr). Hon verkade dock inte allt för ledsen över det.

Summa summarum; Majoriteten av människor med hund här nere i söder har uppenbarligen inte hört talas om talesättet "det finns inget dåligt väder, utan bara dåliga kläder". Vilken tur för Alma att hon har en matte som inte säger nej till lite shopping och en välfylld garderob!  


Nytt år, nya möjligheter!

Tiden går snabbt när man har roligt, å nu är det helt plötsligt 2010! Nyårsafton spenderades först i bilen upp till Linderödsåsen där det var tänkt att jag skulle lämna Alma för Nyårsfirande hos Camilla och Almas kompis Hugo plus en annan hanhund. Nu blir ju saker inte alltid som man tänkt sig och när det visade sig att de två hanhundarna tyckte att Alma fortfarande luktade underbart efter hennes första löpperiod, insåg vi snabbt att det inte var läge för henne att stanna kvar uppe i de skånska skogarna. Det är i dessa stunder man tackar för att man har snälla vänner som ställer upp! Chrille hade nämligen lugna planer för kvällen, så Alma fick helt enkelt göra honom sällskap i hans nyårsfirande och jag kunde bege mig för nyårsfest i Helsingborg som planerat. Det lilla livet slutar aldrig att förvåna mig. Tidigare hade hon visat stort missnöje mot smällare och raketer, vilket gjorde att jag planerat att hon skulle slippa stadsmiljön under nyårsnatten men hos Chrille mitt inne i Malmö skötte hon sig alldeles utomordentligt och sov sin djupaste skönhetssömn när klockorna (och raketerna) slog 2010! 

Inatt har det snöat, så nu har vi återigen vitt ute. Blev en långrunda bort till pisseviken vid Sibbarp tidigare idag, men hade inte kameran med mig, utan bjuder istället på några bilder från när det sist begav sig snö på skånsk mark, veckan innan jul (därav Almas julprydnad).








RSS 2.0